lördag 21 december 2013

DAGENS AKTIVITETER.

Denna dagen har varit full av roliga aktiviteter för både stora o små.
Min man har fortsatt bygget av bastun som beräknas vara klar till nyårsafton.
Jag har bakat lussekatter.




Efter att dom var klara och vi tagit oss en kopp kaffe så bar det ut till skogs.
Drog med mig både barn och hund.
Vi hjälptes åt att samla lingonris, blåbärsris, grankvistar och björkris.
Hittade även en snygg gren som fick följa med hem.

Klippte ner riset till lagom långa pinnar. Buntade ihop dom och band dom med ståltråd.
Det blev först som en tjock björkris korv.
Efter att ha brottats och böjt lite på korven så gick det att binda ihop ändarna så det blev en hyfsat rund ring av riset.

Sen var det bara att dekorera. Började med lingonriset. Sen lite blåbärsris. Sen lite granris också.
Det var liksom bara att fylla på med ris. Binder allt med grön ståltråd. Petar in den fina grenen också.
Hittade ett rött band med vita prickar på.

Då blev det så här...


Men, det ser inte så himla skoj ut.
Satte mig i köket och funderade en stund.
Sonen fick modellera i födelsedagspresent av sin morbror.
Jag börjar leka lite med den. Det blev en tomte.
Sen blev det små små tomtar också.
Det blev en stor tomte och sex stycken små. Och söta blev dom också.


Gick upp till mitt pysselrum och hämtade limpistolen.
Limmade fast tomtarna på kransens gren.
Då blev det så här...




Det blev en tomtekör!

Har aldrig gjort en krans tidigare. Så jag blev ärligt talad riktigt riktigt nöjd med denna.


Önskar er alla en riktigt god jul och ett gott nytt år!!!

Pöss

2 kommentarer:

  1. Har kikat runt i din blogg och hittar mycket rolig inspiration! Lägger till dig på "läsalistan"
    Gratis till platsen i Scrapbrukets inspirationsteam!

    SvaraRadera